Open quilt atelier
Met ingang van september 2011 vinden deze bijeenkomsten plaats in 't Patronaat,
Blaarthemseweg 18, 5502 JV Veldhoven (Zeelst).
Het bestuur heeft een afwisselend programma samengesteld. Een gastspreker, een nieuwe techniek of een nieuw boek worden aan de orde gesteld. Ook worden de laatste nieuwtjes uitgewisseld en er wordt vaak een "show and tell" gehouden van de nieuwste quilts van de leden.

     
Open Quilt Atelier van 2 maart 2020    
 
 
De mappen met quiltbladen en de quiltboeken worden door de dames van de Kwiebieb klaar gelegd voor de uitleen tijdens het Open Quilt Atelier
     
 
Femke, Laura en Joos inspireren via Experitex iedereen die met Art Quilten bezig is door de vele voorbeelden van hun eigen werk.
De zesde lustrumquilt is ook klaar en weer prachtig geworden.
     
 
Dankzij het voorbereidende werk van Valerie zijn door de leden van de laatste sterren en blokken vrolijke placemats gemaakt.   
Het was weer gezellig druk
     
 
Met behulp van een powerpoint presentatie heeft Anne Lillholm ons deze avond laten kennis maken met het longarm quilten en alles wat er mogelijk is met een longarm machine.
Een van de quilts van Anne.
     
Open Quilt Atelier van 3 februari 2020    
 
 
De dames van de Open Quilt Atelier Commissie en de Lustrum Commissie hebben voor deze creatieve avond naambroches voorbereid. Iedereen krijgt bij binnenkomst een pakketje met haar naam, een kartonnetje en twee magneetjes. Op de tafels staan doosjes met allerlei kleine stukjes stof, kraaltjes, etc. om meteen aan de slag te gaan.
     
 
Corrie zit als lid van de Lustrum Commissie aan de Lustrumtafel om loten te verkopen. Ze maakt nog even haar broche af.
     
 
De dames van de Kwiebieb hebben de boeken voor de uitleen weer uitgestald.
     
 
De stofjes voor de Stoffen Ruilmand worden klaar gelegd.
     
 
Ook de dames van Experitex zijn aanwezig.
  Pleuni en Marie-José zitten klaar om de leden te ontvangen.
     
 
Er wordt aandachtig geluisterd naar de mededelingen en de uitleg van Wilma over het maken van de broche.
     
En door sommigen wordt meteen begonnen.
     
De meeste lustrumquilts waaraan we met z’n allen gewerkt hebben zijn nu af en Valerie geeft een kleine Show and Tell van de quilts die gemaakt zijn voor de loterij.
 
“Scrabble Scrappy”, voorkant
  achterkant
“Scrap - happy”
 
“Scrappy Hebbeding” voorkant
  achterkant
 
“Starry Night
  achterkant van “Starring Together”.
     
 
We zijn allemaal onder de indruk van de prachtige quilts.
  Na de presentatie van de poster voor de tentoonstelling laat Marieke haar quilt zien.  De  foto voor de poster is gemaakt van een hoek van de quilt.
     
 
Valerie heeft van de overgebleven sterren pakketjes gemaakt voor een placemat
     
 
Er wordt gewerkt aan de naambroche en ondertussen gezellig gekletst.
     
Open Quilt Atelier van 6 januari 2020
De voorbereidingen voor het begin van een feestelijke avond. Tijdens deze Nieuwjaarsbijeenkomst werd het begin van het 5e lustrumjaar gevierd met een gratis kopje thee of koffie voor alle leden en een stukje van een van de drie  lustrumfeesttaarten, een traktatie van de Lustrumcommissie.
     
De lustrumfeesttaarten zijn prachtig versierd met een afbeelding gemaakt van een detail foto van een quilt van Marieke.
     
Er was ook rekening gehouden met diëten en allergieën.
     
 
Tijdens het gezellig bijkletsen werd genoten van het gebak.    
     
Daarna werd er aandachtig geluisterd naar de mededelingen van Wilma over de komende tentoonstelling in april.
     
 
Op de eerste bijeenkomst in het nieuwe jaar zijn Angela en Henry van Atelier de Quiltpuzzel altijd aanwezig met allerlei stofjes, quiltbladen, boeken etc.
     
Open Quilt Atelier van 2 december 2019
     
 
De eerste quilt voor de tentoonstelling. Een foto ervan komt hopelijk in het volgende Quiltnieuws van de Quiltersgilde
     
De volgende quilts worden gepresenteerd door Valerie. Ze hoeven nu nog alleen doorgequilt te worden door de dames die zich hiervoor hebben opgegeven
 
 
 
 
     
 
Deze maand heeft de Stoffenmand weer veel kerststoffen meegenomen, waar veel belangstelling voor was.
     
Wilma geeft uitleg over de inschrijfformulieren voor de tentoonstelling en ook nog een beetje over de loterij.
     
Open Quilt Atelier van 4 november 2019
De eerste sterren-scrapquilt voor de tentoonstelling is klaar. Valerie heeft de organisatie. Er volgen nog meer quilts. Gerda heeft hem in elkaar gezet en Marieke heeft hem doorgequilt. Als iemand een leuke naam hiervoor weet, graag een reactie.
     
 
 
achterkant    
     
Open Quilt Atelier van 7 oktober 2019
     
 
Bij binnenkomst krijgen alle leden het nieuwe info boekje uitgereikt.   De stoffenruilmand heeft een grote collectie stofjes die elke keer mooi uitgestald worden tijdens het Open Quilt Atelier.
     
 
Ook bij de Kwiebieb liggen de boeken weer klaar om uitgeleend te worden.   Vier leden van het bestuur zitten klaar voor de jaarvergadering. V.l.n.r. Marieke, Monique, Marie-José en Wilma. Pleuni was verhinderd.
     
 
 
Na de jaarvergadering is er altijd een verrassing voor de aanwezige leden. Deze keer mag iedereen een envelop trekken met het nr. van de gewonnen prijs of “Jammer!”  Corrie en Dineke gaan rond met de enveloppen.
De te winnen prijzen.
     
De top van de eerste lustrumscrapquilt is klaar. Valerie heeft er een prachtige achterkant voor gemaakt waarin ze allerlei blokken verwerkt heeft. Ze heeft een frame meegenomen waarop de quilt deze avond tijdens het Open Quilt Atelier gesandwiched  wordt met hulp van diverse leden.
 
De achterkant wordt op het frame gespannen.   De achterkant van de quilt.
     
 
Nadat ook de batting en de top zijn opgespannen kan er doorgeregen worden.  
     
De pakketjes die in september uitgedeeld werden zijn allemaal terug. Een hele stapel blokken, sterren en randjes voor de volgende scrapquilts.
     
Open Quilt Atelier van 2 september 2019
     
 
Tijdens de vakantie zijn een aantal tops met het Indian Star patroon in elkaar gezet.   Voorbeeld van het nieuwe blokje.
     
 
Voorbeelden van de borders voor de quilts.
     
 
Valerie heeft pakketjes voorbereid voor het maken van de blokjes en voor de borders.
     
Tijdens de pauze deelde Valerie de pakketjes uit.
     
Presentatie Anne Lillholm
Na de pauze gaf Anne Lillholm een presentatie over haar manier van werken en het kleurgebruik in haar quilts. Ze houdt erg van applicatie en werkt graag met de Apliquick methode.
     
  detail
Een quilt met veel witte stoffen, een kenmerk van een groot aantal van haar quilts.
     
 
Een eigen ontwerp van Anne in twee kleurstellingen.
     
 
detail
  Tijdens de pauze gaf Anne onder veel belangstelling uitleg over de Apliquick methode.
     
Na afloop bedankte Marieke haar heel hartelijk en overhandigde haar een bloemetje.
     
     
Open Quilt Atelier van 3 juni 2019
     
Na 7 jaar neemt Thea afscheid van het werk voor de Open Quilt Atelier Commissie. Wilma bedankt haar heel hartelijk namens ons allen.
     
 
 
 
 
Voor de Show and Tell Mix na de pauze heeft iedereen het werk meegebracht waar men nu mee bezig is.
     
 
Er zijn al een aantal blokken aan elkaar gezet van de vorige opdracht voor de scrapquilts. Het project voor de achtpuntige sterren begint ook al mooi vorm te krijgen.
     
 
De dames van Experitex  hebben de letters van de naam Experitex in allerlei technieken vorm gegeven.
 
     
 
Het was deze avond heel druk bij de Kwiebieb. Ze hadden veel tijdschriften en boeken in de verkoop en iedereen mocht onbeperkt lenen. Ook de dames van de Stoffen Ruilmand hadden het zoals gewoonlijk weer druk.
     
Open Quilt Atelier van 6 mei 2019
Marieke heeft ons deze avond kennis laten maken met het EQ8 quilt-ontwerpprogramma. Ze liet ons via de beamer en een groot scherm de mogelijkheden zien en vertelde over haar eigen ervaringen. Er werd met veel aandacht naar haar geluisterd en met enthousiasme gereageerd op de manier waarop je een blokkenquilt kunt ontwerpen en daarna zelfs de hoeveelheid stof kunt laten uitrekenen en de malletjes kunt uitprinten.
     
“Start en eind”, uit 1999. Dit is de eerste quilt die Marieke heeft ontworpen met EQ. Ze heeft hem daar ook helemaal mee ingekleurd. De weddingring zit als blok in het programma. Patchwork – H+M, Quilten – H.
details
     
  detail
“Pineapple”. Hier is een bestaand blok van EQ aangepast door lijnen weg te halen en bij te tekenen. Ook bij het inkleuren is gebruik gemaakt van het programma. De patronen voor het paperpiecen zijn ook via EQ geprint zodat Marieke meteen kon beginnen. Elk blokje bestaat uit ongeveer 100 stukjes! Patchwork – M, Quilten – H.
     
  detail
“New York Beauty”; de inspiratiebron voor deze quilt komt uit het boek “More Quilts” van Karen Stone. Bij het boek zit een cd met alle patronen uit het boek. Deze kun je in EQ gebruiken. Techniek: paperpiecen. Patchwork + Quilten – M.
     
  detail
“Oranje/zwart”;  een demo quilt voor de babylock sashiko naaimachine met echo quilten in het zwarte gedeelte. De quilt is een grote nine-patch. Marieke heeft EQ gebruikt om te kijken hoe ze hem door wilde quilten. Het bloemetje uit de oranje stof is als motief gebruikt voor de zwarte stukken. Patchwork + Quilten – M
     
Scrapquilts. Er zijn zoveel blokken ingeleverd van de “Indian Star” dat er al een aantal quilts gemaakt kunnen worden. Valerie had een aantal kant en klare pakketjes samengesteld met nog ontbrekende kleurencombinaties en met blokken die al aan elkaar gezet kunnen worden. Er was veel animo om hiermee aan de slag te gaan.
     
 
De “Eight-pointed Star”, het nieuwe project voor de scrapquilts heeft al een aantal mooie variaties opgeleverd.
     
Open Quilt Atelier van 1 april 2019    
De Vip-groep die op het Open Quilt Atelier van februari een Show and Tell Special verzorgd heeft krijgt alsnog het speciale sterretje uitgereikt.
     
 
Er zijn al zoveel blokken gemaakt dat er genoeg zijn voor een aantal quilts.
     
Voor de 2e versie van het project van de scrap quilts zijn twee verschillende “eightpointed” stars ontworpen. Marieke heeft enkele voorbeelden gemaakt.
     
Open Quilt Atelier van 11 maart 2019
Wendy Janssen van Quiltstudio Patch & Stitch gaf deze avond een hele interessante lezing over vintage stoffen, de zgn. Feedsacks.
 
Ze had een aantal van die feedsacks bij zich zodat we konden zien én voelen van wat voor soort katoen ze gemaakt waren.   De “nieuwe” vintage stofjes. 
     
Wendy werd heel hartelijk bedankt met een bloemetje.
     
 
Wilma en Valerie leggen uit hoe een andere licht/donker combinatie gemaakt kan worden voor de blokken voor het Groepsproject van de Scrapquilts. Er worden deze avond weer veel blokken ingeleverd.
     
Alvast een voorproefje van hoe het er uit zal gaan zien.
     
voorkant

achterkant

Han heeft een prachtige opbergmap gemaakt voor de headset. Zelfs al met een kleine verwijzing naar ons thema van 2020, “De rode draad”. 
     
Open Quilt Atelier van 4 februari 2019
     
 
Er zijn al veel blokken ingeleverd voor het Groepsproject voor ons 5e lustrum!   De vier dames voor de Show and Tell Special, met van rechts naar links Leny, Mariet, Mien en Tonnie, zitten klaar voor hun optreden.